Guest editors
[Rédacteurs invités]
Comptes Rendus. Chimie, Volume 24 (2021) no. S3, pp. 3-4.
DOI : 10.5802/crchim.139
%N S3
%I Académie des sciences, Paris
%R 10.5802/crchim.139
%F CRCHIM_2021__24_S3_3_0
Guest editors. Comptes Rendus. Chimie, Volume 24 (2021) no. S3, pp. 3-4. doi : 10.5802/crchim.139. https://comptes-rendus.academie-sciences.fr/chimie/articles/10.5802/crchim.139/

Version originale du texte intégral (Proposez une traduction )

Bernard Boitrel, Research Director for the CNRS at the Institute of Chemical Sciences in Rennes (Britanny), was born in Lille (France) but studied biochemistry and then chemistry in Paris at Université Pierre and Marie Curie where he obtained his PhD with Dr. Eric Rose in 1989. He was appointed CNRS researcher and moved to Dijon in 1992 (Burgundy) working with Professor Roger Guilard in the fields of both porphyrins and tetraazamacrocycles. In 1993, he was a postdoctoral fellow in Professor Jim Collman’s group at Stanford University, working on the very first functional models of cytochrome c oxidase. His current research interests, since 2001 in Rennes where he was appointed CNRS Director of Research, include bioinspired dioxygen activation, the design and synthesis of new metal carriers for therapeutic applications and polypyrrolic macrocycles. He developed quite simple synthetic pathways leading to functionalized metalloporphyrins that found possible applications in the coordination of post-transition metals as well as the modulation of the binding of small gaseous molecules.

Bernard Boitrel, directeur de recherche au CNRS à l’Institut des Sciences Chimiques de Rennes (Bretagne), est né à Lille (France) mais a étudié la biochimie puis la chimie à Paris à l'Université Pierre et Marie Curie où il a obtenu son doctorat avec le Dr. Eric Rose en 1989. Il a été nommé chercheur au CNRS et s'est installé à Dijon en 1992 (Bourgogne), travaillant avec le professeur Roger Guilard dans les domaines des porphyrines et des tétraazacycles. En 1993, il est devenu chercheur postdoctoral dans le groupe du Professeur Jim Collman à l'Université de Stanford, travaillant sur les tout premiers modèles fonctionnels de la cytochrome c oxydase. Ses recherches actuelles, depuis 2001 à Rennes où il a été nommé directeur de recherche CNRS, portent sur l'activation bioinspirée du dioxygène, la conception et la synthèse de nouveaux supports métalliques pour des applications thérapeutiques et les macrocycles polypyrroliques. Il a notamment développé des voies de synthèse très simples conduisant à des métalloporphyrines fonctionnalisées qui ont trouvé des applications possibles dans la coordination de métaux post-transition ainsi que dans la modulation du transport de petites molécules gazeuses.

Jean WEISS is Research Director for the CNRS at the Institute of Chemistry in Strasbourg and head of this Institute since February 2013. After his PhD on catenanes under the supervision of Jean-Pierre Sauvage in 1986, he joined respectively Professor D. J. Cram at UCLA and Professor H. A. Staab at the Max Planck Institute of Heidelberg as post-doctoral fellow and Alexander von Humboldt fellow. He was appointed CNRS researcher in 1988 in the group of Professor Maurice Gross in Strasbourg and promoted Research Director in 1998. He occupied several positions in foreign institutions as NSF-CNRS fellow with Professor Andrew D. Hamilton in Pittsburgh and at the AIST in Tsukuba or as invited Professor at the Universities of Osaka and Hokkaido. Since 2004, he leads the CLAC team of the Institute of Chemistry in Strasbourg. His scientific interests range from bio-inspired chemical processes to self-organization on surfaces and the design and synthesis of photo- and electroactive molecular devices.

Jean Weiss est directeur de recherches au CNRS à l’Institut de Chimie de Strasbourg et directeur de l’UMR 7177 depuis février 2013. Après son doctorat sur les caténanes sous la direction du Dr. Jean-Pierre Sauvage en 1986 il a effectué deux stages post-doctoraux successifs à UCLA sous la direction du Professeur D. J. Cram puis au Max Planck Institut de Heidelberg en tant que boursier Alexander von Humboldt sous la direction du Professeur H. A. Staab. Recruté Chargé de Recherche au CNRS en 1988 chez le Professeur Maurice Gross à Strasbourg et promu DR en 1998 il a effectué plusieurs séjours à l’étranger en tant que chercheur NSF-CNRS chez le Professeur Andrew D. Hamilton à Pittsburgh ou en tant que chercheur invité à l’AIST de Tsukuba, à l’université d’Osaka et à l’université de Hokkaido. Depuis 2004, il dirige l’équipe CLAC à l’Institut de Chimie de Strasbourg. Ses centres d’intérêt vont de la modélisation de processus bio-inspirés à l’auto-organisation sur surface en passant par la conception et synthèse de composants moléculaires photo- ou électro-actifs.