This Note outlines the investigation of the water-based friction modifier used in railway technology. This investigation involves measurements made using a novel measuring stand, a new modelling of the modifier and the identification of its parameters using measured results. The proposed model of the modifier is composed of a dry friction slider, a dash-pot and a spring. The investigation contributes to a deeper understanding of the modifier's performance.
Cette Note présente l'étude expérimentale des propriétés mécaniques du modificateur de frottement sous forme d'émulsion d'eau, utilisé dans les chemins de fer. Le travail présente les mesures sur un banc d'essai moderne, la modélisation et l'identification des paramètres du modèle mathématique sur base des recherches expérimentales. Les éléments du modificateur sont les suivants : un coulisseau du frottement à sec, un ressort et un amortisseur visqueux. Dans la description du modèle ont été appliqués les éléments d'analyse mécanique rugueuse. Les résultats de l'étude permettent une meilleure compréhension des principes du travail du modificateur.
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Mots-clés : Frottement, Modificateur de frottement sous forme d'émulsion d'eau, Chemins de fer
Jerzy Piotrowski 1
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Jerzy Piotrowski. Investigation of mechanical properties of water-based friction modifier for railway applications. Comptes Rendus. Mécanique, Volume 332 (2004) no. 1, pp. 59-65. doi : 10.1016/j.crme.2003.11.007. https://comptes-rendus.academie-sciences.fr/mecanique/articles/10.1016/j.crme.2003.11.007/
[1] The role of high positive friction (HPF) modifier in the control of short pitch corrugations and related phenomena, Contact Mechanics 2000 Conference, Tokyo, Japan, July, 2000
[2] Local control of noise and vibration with KeltrackTM friction modifier and protector trackside application. An integrated solution, 7th International Workshop on Railway Noise, October, 2001
[3] Model zawieszenia UIC do wagonow towarowych i eksperymentalna weryfikacja jego elementów. (A model of the UIC link suspension for freight wagons and experimental verification of its elements.), Zeszyty Nauk. Instyt. Pojazdow, Volume 2 (2002) no. 45, pp. 5-22
[4] J. Piotrowski, Model of the UIC link suspension for freight wagons, Arch. Appl. Mech., in press
[5] Dynamika układów mechanicznych z wiezami. (Dynamics of mechanical systems with constraints.), Prace Nauk. Ser. Mech., Volume 117 (1990) (Wydawn. Politech. Warszaw)
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