[Aeronautical propulsion : experimental combustion studies]
Apart from light aviation, the majority of aeronautical propulsion relies on the implementation of turbomachinery, whose energy and environmental performances are continuously improving. After recalling the principles and operational scope of this type of engine, as well as the issues encountered in the study of combustion, we will discuss the resources deployed at the National Office for Aerospace Studies and Research (ONERA) to support the development and optimization efforts of engine manufacturers. Recent tests conducted with a new hydrogen-powered injector concept have drastically reduced nitrogen oxide emissions compared to a kerosene-powered engine.
Hors aviation légère, l’essentiel de la propulsion aéronautique repose sur la mise en œuvre des turbomachines dont les performances énergétiques et environnementales ne cessent de s’améliorer. Après avoir rappelé les principes et domaine de fonctionnement de ce type de moteur ainsi que les problématiques rencontrées dans l’étude de la combustion, nous évoquerons les moyens déployés à l’Office National d’Études et de Recherche Aérospatiale (ONERA) pour accompagner les efforts de développement et d’optimisation des motoristes. Les essais récemment réalisés avec un nouveau concept d’injecteur fonctionnant à l’hydrogène ont ainsi permis une réduction drastique des niveaux d’émissions d’oxydes d’azote par rapport à un moteur fonctionnant au kérosène.
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Keywords: Aeronautical propulsion, Air breathing combustion, Turbomachinery, Engines, Pollutant emissions
Axel Vincent-Randonnier 1
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Axel Vincent-Randonnier. Propulsion aéronautique : études expérimentales de la combustion. Comptes Rendus. Mécanique, Hommage à Denis Papin, Volume 352 (2024) no. S1, pp. 55-59. doi : 10.5802/crmeca.263. https://comptes-rendus.academie-sciences.fr/mecanique/articles/10.5802/crmeca.263/
[1] ONERA test facilities for combustion in aero gas turbine engines, and associated optical diagnostics, AerospaceLab J. (2016) no. 11, 1 | DOI
[2] Development of innovative low NOx hydrogen-fueled burner for aeronautic applications, TurboExpo 2023, American Society of Mechanical Engineers, Boston, 2023 (GT2023-100453) | DOI
Cited by Sources:
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