[Noise generated by a turbulent grazing flow over a cavity at low Mach number: an application to car door cavities]
Noise produced by turbulent grazing flow over a generic cavity representing car door cavities was measured in a semi-anechoic wind tunnel. Two cavities were studied: one 50 mm large (dimension perpendicular to the airflow), functioning as a Helmholtz resonator, reaching sound pressure levels of 136 dB at 1776 Hz, for a downstream velocity of 54 m/s. The other, of scale 250 mm could not be regarded as a Helmholtz resonator although resonance occurred at 1902 Hz, at a level of 125 dB, for the same velocity. In both cases, noise was caused by Kelvin–Helmholtz instabilities in the mixing layer.
Le bruit produit par un écoulement turbulent affleurant une cavité générique représentant des césures de portes automobile est mesuré en soufflerie semi-anéchoïque. Deux cavités sont étudiées : l'une d'envergure 50 mm, se comporte comme un résonateur de Helmholtz, atteignant un niveau de 136 dB à la fréquence de 1776 Hz, pour une vitesse de 54 m/s. L'autre, d'envergure 250 mm ne peut être considérée comme tel mais résonne à 1902 Hz, à un niveau de 125 dB, à la même vitesse. Dans les deux cas, le bruit est provoqué par les instabilités de Kelvin–Helmholtz, dans la couche de mélange.
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Keywords: Fluid mechanics, Aeroacoustics, Noise of cavity, Boundary layer, Car door cavity
Arthur Da Silva 1; Ali Kribèche 1; Alexandre Loredo 1
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Arthur Da Silva; Ali Kribèche; Alexandre Loredo. Bruit généré par un écoulement turbulent affleurant une cavité à faible nombre de Mach : application aux césures de portes automobiles. Comptes Rendus. Mécanique, Volume 337 (2009) no. 2, pp. 84-94. doi : 10.1016/j.crme.2009.03.008. https://comptes-rendus.academie-sciences.fr/mecanique/articles/10.1016/j.crme.2009.03.008/
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