Comptes Rendus
Caractérisation et contrôle de l'asymétrie tourbillonnaire autour d'un cône
Comptes Rendus. Mécanique, Volume 332 (2004) no. 2, pp. 129-134.

On montre que l'asymétrie tourbillonnaire qui se développe autour d'un cône de révolution à forte incidence, à des nombres de Reynolds de l'ordre de 104, est liée à l'existence d'au moins quatre tourbillons issus de la pointe et présentant des points d'éclatement dont la localisation est corrélée avec le sens de l'effort latéral. Le contrôle de l'effort latéral par injection fait apparaı̂tre trois régimes, et non deux comme il est habituellement admis, correspondant à des inversions successives du sens de l'effort latéral.

The structure of the vortex asymetry around a circular cone at high incidence and Reynolds numbers of order 104, is related to the existence of at least four vortices shed from the apex and exhibiting vortex breakdown points correlated with the sign of the lateral force. Control of the lateral force by injection points out three regimes, and not two as usually admitted, corresponding to inversions of the lateral force direction.

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DOI : 10.1016/j.crme.2003.12.003
Mot clés : Turbulence, Automatique, Cône, Avant corps, Éclatement tourbillonnaire, Asymétrie
Keywords: Turbulence, Control, Cone, Forebody, Vortex breakdown, Asymmetry
Ovide Rodriguez 1 ; Jacques Pruvost 1

1 ONERA Centre de Lille, Département AAP/MMHD, 5, boulevard Paul Painlevé, 59045 Lille cedex, France
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[1] P.J. Lamont; B.L. Hunt Pressure and force distributions on a sharp-nosed circular cylinder at large angles of inclination to a uniform subsonic stream, J. Fluid Mech., Volume 76 (1976)

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[3] J.E. Bernhard; D.R. Williams The effect of Reynolds number on vortex asymetry about slender bodies, Phys. Fluids A, Volume 5 (1993) no. 2

[4] J. Tensi, Contrôle de l'écoulement autour d'un cône par soufflage continu et pulsé, Rapport Intermédiaire CIEL 4, L.E.A., U.M.R. 6609, 1999

[5] K. Alexan, E. Hanff, R. Kind, Water-tunnel investigation of dynamic manipulation of forebody vortices, AIAA Paper 94-0503, 1994

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