Comptes Rendus
Historical evolution of oil painting media: A rheological study
[Histoire des médiums et liants pour la peinture à l'huile : étude rhéologique]
Comptes Rendus. Physique, Volume 10 (2009) no. 7, pp. 612-621.

La rhéologie, science de l'écoulement, est à ce titre présente dans toute opération de peinture. Nous proposons dans une première partie un bref rappel des principes et définitions en rhéologie ainsi que les différents critères définis dans l'industrie pour la formulation. Les propriétés rhéologiques conditionnent en effet le rendu final de la peinture. Un même type de raisonnement peut être appliqué tant pour la mise au point des peintures industrielles où il s'agit d'ajuster la formulation en fonction des critères requis, que pour l'étude des peintures de chevalet où le rendu final donne des informations sur la rhéologie et donc la composition de la peinture utilisée. Les premières recettes de liants et mediums pour la peinture à l'huile indiquent l'utilisation d'huile, de résines, et d'essence. En partant de l'étude rhéologique de ces systèmes nous proposons de suivre l'évolution de leur composition et de leur utilisation en tant que médiums pour la peinture à l'huile.

Pendant la Renaissance, des systèmes newtoniens ou légèrement rhéofluidifiants permettant un nivellement complet de la surface, ont du être utilisés. Progressivement les techniques se modifient : la touche de l'artiste devient visible. Les traces de pinceaux apparaissent, la peinture est utilisée opaque (et non plus transparente en glacis) et les mediums huiles/résines sont moins employés. Des préparations à base d'huile additionnée de plomb, et de résine mastic apparaissent, au XVIIe siècle d'après certaines sources. Ces préparations, dont les propriétés rhéologiques sont proches de celles recherchées par l'industrie, sont encore préparées et vendues de nos jours.

Rheology is the science of flow, which is a phenomenon found in every painting operation, such as decorative paintings or protective coatings. In this article, the principles of rheology as applied to paintings and coatings are recalled in a first part and the rheological criteria required in the paint industry presented. Indeed, different flow behaviours leads to different finishes. The same procedure and techniques as in industry can be employed to explain some evolutions in oil painting aspects over the centuries. The first recipes for oil painting indicate the use of treated oil, resins and spirits. This article deals with the evolution of the composition of these systems as media for oil painting, according to rheological clues.

During the Renaissance period, the media used were Newtonian or slightly shear thinning and allowed one a perfect levelling. Then techniques changed, paints became more opaque with less addition of oil/resin media, and brushstrokes appeared visible. Some preparations containing lead, oil and mastic resin, whose flow behaviour is closed to those required in industry, may have appeared during the 17th century and are still used and sold today.

Publié le :
DOI : 10.1016/j.crhy.2009.08.006
Keywords: Rheology, Oil painting, Levelling, Drying, Brushstrokes
Mot clés : Rhéologie, Peinture à l'huile, Nivellement, Traces de pinceau, Séchage
Laurence de Viguerie 1 ; Guylaine Ducouret 2 ; François Lequeux 2 ; Thierry Moutard-Martin 3 ; Philippe Walter 1

1 Centre de recherche et de restauration des musées de France, CNRS UMR171, palais du Louvre, 14, quai François-Mitterrand, 75001 Paris, France
2 Laboratoire de physico-chimie des polymères et milieux dispersés, ESPCI-CNRS UMR 7615, 10, rue Vauquelin, 75005 Paris, France
3 Artist
@article{CRPHYS_2009__10_7_612_0,
     author = {Laurence de Viguerie and Guylaine Ducouret and Fran\c{c}ois Lequeux and Thierry Moutard-Martin and Philippe Walter},
     title = {Historical evolution of oil painting media: {A} rheological study},
     journal = {Comptes Rendus. Physique},
     pages = {612--621},
     publisher = {Elsevier},
     volume = {10},
     number = {7},
     year = {2009},
     doi = {10.1016/j.crhy.2009.08.006},
     language = {en},
}
TY  - JOUR
AU  - Laurence de Viguerie
AU  - Guylaine Ducouret
AU  - François Lequeux
AU  - Thierry Moutard-Martin
AU  - Philippe Walter
TI  - Historical evolution of oil painting media: A rheological study
JO  - Comptes Rendus. Physique
PY  - 2009
SP  - 612
EP  - 621
VL  - 10
IS  - 7
PB  - Elsevier
DO  - 10.1016/j.crhy.2009.08.006
LA  - en
ID  - CRPHYS_2009__10_7_612_0
ER  - 
%0 Journal Article
%A Laurence de Viguerie
%A Guylaine Ducouret
%A François Lequeux
%A Thierry Moutard-Martin
%A Philippe Walter
%T Historical evolution of oil painting media: A rheological study
%J Comptes Rendus. Physique
%D 2009
%P 612-621
%V 10
%N 7
%I Elsevier
%R 10.1016/j.crhy.2009.08.006
%G en
%F CRPHYS_2009__10_7_612_0
Laurence de Viguerie; Guylaine Ducouret; François Lequeux; Thierry Moutard-Martin; Philippe Walter. Historical evolution of oil painting media: A rheological study. Comptes Rendus. Physique, Volume 10 (2009) no. 7, pp. 612-621. doi : 10.1016/j.crhy.2009.08.006. https://comptes-rendus.academie-sciences.fr/physique/articles/10.1016/j.crhy.2009.08.006/

[1] P. Reeve; S. Amigoni La rhéologie : Un outil précieux pour la formulation cosmétique, l'Actualité chimique ( October–November 2008 ), pp. 323-324

[2] C.K. Schoff Recent advances in the rheology of high solids coatings, Progress in Organic Coatings, Volume 4 (1976), pp. 189-208

[3] E.K. Fischer Rheological properties of commercial paints, Journal of Colloid Science, Volume 5 ( June 1950 ) no. 3, pp. 271-281

[4] S.G. Croll; L.W. Kisha Observations of sagging in architectural paints, Progress in Organic Coatings, Volume 20 ( 16 March 1992 ) no. 1, pp. 27-52

[5] T.R. Bullett Rheology in painting, Rheologica Acta, Volume 4 (1965) no. 4, pp. 258-260 (presented at the Joint Meeting of the British Society of Rheology and Research Association of British Paint, Colour and Varnish Manufacturers at Teddington, April 29, 1964)

[6] W.K. Asbeck; D.D. Laiderman; M. Van Loo A high shear method of rating brushability of paints, Journal of Colloid Science, Volume 7 ( June 1952 ) no. 3, pp. 306-315

[7] A. Overbeek et al. New generation decorative paint technology, Progress in Organic Coatings, Volume 48 (2003), pp. 125-139

[8] O. Cohu; A. Magnin The levelling of thixotropic coatings, Progress in Organic Coatings, Volume 28 ( June 1996 ) no. 2, pp. 89-96

[9] F. Kauer La rhéologie dans l'industrie des peintures et vernis, Introduction à l‘étude de la rhéologie, Dunod, Paris, 1960

[10] J. Dunkerton, S.F.D. Gordon, N. Penny, Durer to Veronese, Sixteenth-Century Painting in The National Gallery, London, 1999

[11] Théodore Turquet de Mayerne, Le Manuscrit de Turquet de Mayenne présenté par M. Faidutti et C. Versini : “Pictoria Sculptoria et guae subalternarum artium, 1620”, 1970

[12] J. Maroger A la recherche des secrets des grands peintres, Dessain et Tolra, 1986

[13] L. Carlyle The Artist's Assistant: Oil Painting Instruction Manuals and Handbooks in Britain 1800–1900, with Reference to Selected Eighteenth-Century Sources, Archetype Publications, London, 2001

[14] G. Vasari Les vies des meilleurs peintres sculpteurs, Berger-Levrault, Paris, 1989 Chastel André (translation)

[15] J.D.J. van den Berg, Analytical chemical studies on traditional linseed oil paints, PhD thesis, University of Amsterdam, 2002

[16] M. Lazzari; O. Chiantore Drying and oxidative degradation of linseed oil, Polymer Degradation and Stability, Volume 65 (1999), pp. 303-313

[17] M.P. Merrifield Paduan manuscript, Original Treatises on the Arts of Painting, Dover Publications, New York, 1967

[18] L. de Viguerie et al. New insights on the glaze technique through reconstruction of old glaze medium formulations, Colloids and Surfaces A: Physicochem. Eng. Aspects, Volume 331 (2008), pp. 119-125

[19] M. Cotte et al. Kinetics of oil saponification by lead salts in ancient preparations of pharmaceutical lead plasters and painting lead mediums, Talanta (2006), pp. 11-27

[20] F. Perego Dictionnaire des matériaux du peintre, Belin, 1990

[21] G.A. van der Doelen, Molecular studies of fresh and aged triterpenoid varnishes, PhD thesis, University of Amsterdam, 1999

[22] Sir C. Eastlake, Methods and materials of painting of the great schools and masters, New York, 1960, reprint of Materials for a History of Oil Painting (originally published in 1847)

[23] G. Champetier; H. Rabaté Chimie des peintures, vernis et pigments, tome II, Dunod, Paris, 1956

[24] J.-P. Helme; M. Rodde Evolution des techniques de la peinture à l'huile = Evolution of the elaboration of paint layers oil process, Oléagineux, corps gras, lipides, Volume 5 (1998)

[25] Leonardo da Vinci Traité de la peinture, éditions Berger-Levrault, 1987 (translated by A. Chastel)

[26] G. Delcroix; M. Havel Phénomènes physiques et peinture artistique, Erec, Puteaux, 1988

[27] O. Pagès et al. A percolation context evidenced by thermostimulated currents in oil–resin art media, Appl. Phys. A, Volume 79 (2004), pp. 369-372

Cité par Sources :

Commentaires - Politique


Ces articles pourraient vous intéresser

Re-interpretation of the Old Masters' practices through optical and rheological investigation: The presence of calcite

Laurence de Viguerie; Helen Glanville; Guylaine Ducouret; ...

C. R. Phys (2018)


Innovative non-invasive analysis techniques for cultural heritage using terahertz technology

Kaori Fukunaga; I. Hosako

C. R. Phys (2010)


Applications of synchrotron X-ray nano-probes in the field of cultural heritage

Marine Cotte; Anaïs Genty-Vincent; Koen Janssens; ...

C. R. Phys (2018)