Comptes Rendus
Investigation of mechanical properties of water-based friction modifier for railway applications
[Recherches des propriétés mécaniques du modificateur frottement dans une forme de l'émulsion d'eau applique dans les chemins de fer]
Comptes Rendus. Mécanique, Volume 332 (2004) no. 1, pp. 59-65.

Cette Note présente l'étude expérimentale des propriétés mécaniques du modificateur de frottement sous forme d'émulsion d'eau, utilisé dans les chemins de fer. Le travail présente les mesures sur un banc d'essai moderne, la modélisation et l'identification des paramètres du modèle mathématique sur base des recherches expérimentales. Les éléments du modificateur sont les suivants : un coulisseau du frottement à sec, un ressort et un amortisseur visqueux. Dans la description du modèle ont été appliqués les éléments d'analyse mécanique rugueuse. Les résultats de l'étude permettent une meilleure compréhension des principes du travail du modificateur.

This Note outlines the investigation of the water-based friction modifier used in railway technology. This investigation involves measurements made using a novel measuring stand, a new modelling of the modifier and the identification of its parameters using measured results. The proposed model of the modifier is composed of a dry friction slider, a dash-pot and a spring. The investigation contributes to a deeper understanding of the modifier's performance.

Reçu le :
Accepté le :
Publié le :
DOI : 10.1016/j.crme.2003.11.007
Keywords: Friction, Water-based friction modifier, Railways
Mot clés : Frottement, Modificateur de frottement sous forme d'émulsion d'eau, Chemins de fer

Jerzy Piotrowski 1

1 Warsaw University of Technology, Institute of Vehicles, ul. Narbutta 84, 02-524 Warsaw, Poland
@article{CRMECA_2004__332_1_59_0,
     author = {Jerzy Piotrowski},
     title = {Investigation of mechanical properties of water-based friction modifier for railway applications},
     journal = {Comptes Rendus. M\'ecanique},
     pages = {59--65},
     publisher = {Elsevier},
     volume = {332},
     number = {1},
     year = {2004},
     doi = {10.1016/j.crme.2003.11.007},
     language = {en},
}
TY  - JOUR
AU  - Jerzy Piotrowski
TI  - Investigation of mechanical properties of water-based friction modifier for railway applications
JO  - Comptes Rendus. Mécanique
PY  - 2004
SP  - 59
EP  - 65
VL  - 332
IS  - 1
PB  - Elsevier
DO  - 10.1016/j.crme.2003.11.007
LA  - en
ID  - CRMECA_2004__332_1_59_0
ER  - 
%0 Journal Article
%A Jerzy Piotrowski
%T Investigation of mechanical properties of water-based friction modifier for railway applications
%J Comptes Rendus. Mécanique
%D 2004
%P 59-65
%V 332
%N 1
%I Elsevier
%R 10.1016/j.crme.2003.11.007
%G en
%F CRMECA_2004__332_1_59_0
Jerzy Piotrowski. Investigation of mechanical properties of water-based friction modifier for railway applications. Comptes Rendus. Mécanique, Volume 332 (2004) no. 1, pp. 59-65. doi : 10.1016/j.crme.2003.11.007. https://comptes-rendus.academie-sciences.fr/mecanique/articles/10.1016/j.crme.2003.11.007/

[1] D.T. Eadie; J. Kalousek; K.C. Chiddick The role of high positive friction (HPF) modifier in the control of short pitch corrugations and related phenomena, Contact Mechanics 2000 Conference, Tokyo, Japan, July, 2000

[2] D.T. Eadie; M. Santor; W. Powell Local control of noise and vibration with KeltrackTM friction modifier and protector trackside application. An integrated solution, 7th International Workshop on Railway Noise, October, 2001

[3] J. Piotrowski Model zawieszenia UIC do wagonow towarowych i eksperymentalna weryfikacja jego elementów. (A model of the UIC link suspension for freight wagons and experimental verification of its elements.), Zeszyty Nauk. Instyt. Pojazdow, Volume 2 (2002) no. 45, pp. 5-22

[4] J. Piotrowski, Model of the UIC link suspension for freight wagons, Arch. Appl. Mech., in press

[5] W. Grzesikiewicz Dynamika układów mechanicznych z wiezami. (Dynamics of mechanical systems with constraints.), Prace Nauk. Ser. Mech., Volume 117 (1990) (Wydawn. Politech. Warszaw)

Cité par Sources :

Commentaires - Politique